Aalsmeer – Met het eerder donker worden in de ochtenduren, gecombineerd met weersomstandigheden en aanbod van verkeer op Schiphol, kan het noodzakelijk zijn dat vliegtuigen voor het starten in de vroege ochtend gebruik moeten maken van de Aalsmeerbaan (tussen 06.30 en 07.00 uur) in plaats van de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is na een periode van onderhoud vanaf 1 oktober weer in gebruik. Bij zuidenwind worden de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan ingezet als startbanen.
Goed zicht en daglicht
In principe heeft de Kaagbaan als startbaan de voorkeur boven de Aalsmeerbaan , omdat deze minder geluidsoverlast veroorzaakt. Echter, tijdens drukke perioden kan de Kaagbaan, in combinatie met de Zwanenburgbaan als landingsbaan, alleen ingezet worden bij goed zicht en daglicht. Vanwege de convergerende ligging van beide banen (ze kruisen elkaar in het verlengde) garandeert de torenverkeersleider voldoende afstand tussen een start vanaf de Kaagbaan met een eventuele doorstart van een landend vliegtuig op de Zwanenburgbaan. Hiervoor is tijdens drukke perioden goed zicht en daglicht nodig. Daarom komt het in de winter geregeld voor dat de luchtverkeersleiding ’s ochtends de Aalsmeerbaan inzet als startbaan in plaats van de Kaagbaan.
Scherp blijven
Om te voorkomen dat er meer overlast voor de inwoners van Aalsmeer ontstaat dan noodzakelijk, heeft Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland aan wethouder Tom Verlaan van Aalsmeer toegezegd hem goed op de hoogte te houden over het gebruik van de Aalsmeerbaan. “We hebben afgesproken met elkaar dat we er allemaal scherp op blijven dat de Aalsmeerbaan niet meer dan noodzakelijk in de vroege ochtend wordt ingezet”, aldus wethouder Verlaan in een reactie.