Uithoorn – Zondagmiddag openden de pianistes Helena Basilova en Irina Parfenova briljant het nieuwe concert- en kleinkunstseizoen van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) in de Schutse. Eerder, in 2018 waren zij de eerste musici die de Schutse als concertzaal inwijdden na het vertrek van de SCAU-serie uit de Thamerkerk.
Het duo had een prachtig en toegankelijk programma bedacht. Dansant was het karakter van de gekozen stukken. Ook in de bewerking voor vierhandig pianospel klonken de vier delen uit Tsjaikovski’s suite van het ballet “De Notenkraker” met stralende orkestrale glans. Meteen al in het openingsdeel, de bekende Bloemenwals.
Sympathieke keus
Leo Smit is een Nederlandse componist die in de Tweede Wereldoorlog omkwam in een Duits concentratiekamp. Gelukkig worden zijn composities dankzij de inzet van een groep muzikale idealisten en de Leo Smit Stichting weer regelmatig op de concertprogramma’s gezet. Zoals zondagmiddag het dansante “Divertimento voor vier handen”. Een geweldig stuk, met herkenbare invloeden van componisten als Debussy en Strawinsky, maar toch met een uniek eigen karakter en een heel energieke uitstraling. Helena en Irina bleken voortreffelijke pleitbezorgers.
Het prettige van de keus voor de daarna gespeelde serie walsen van Johannes Brahms was, dat je nu ook eens minder bekende delen hoorde dan de paar walsen die meestal in de orkestversie worden gespeeld.
Na de pauze liet Helena Parfenova de “Water Dances” van de Japanse componiste Karen Tanaka lustig klateren en kabbelen. Moeder en dochter grepen daarna weer samen krachtig in de toetsen bij de vertolking van Astor Piazzolla’s “Vier seizoenen van Buenos Aires”, uit 1965. Geen bandoneonmuziek dit keer, maar forse pianoklanken, vierhandig meeslepend de zaal in getoverd uit de stevig geraakte snaren van de vleugel.
Toegift was een polonaise opus 75 van Schubert. “Heimatliebe” is het thema van Trio Tango Extremo en Tanya Schaap (zang en viool), op het SCAU-podium op zondag 20 oktober.
Foto: aangeleverd