Export bloemen en planten voor 7,1 miljard in 2024

Aalsmeer – De Nederlandse bloemen- en plantenexport sluit 2024 af met een groei van 4%, wat resulteert in een omzet van 7,1 miljard euro. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB).

Snijbloemen en planten

De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro. “Na twee jaren van krimp realiseren we weer groei, maar we staan voor aanzienlijke uitdagingen”, aldus Matthijs Mesken, directeur van de VGB. De volumes voor planten lagen 2% achter op 2023, terwijl bloemen 3% achterliepen. 

Marges onder druk

De marges staan onder druk. Handelaren moeten duurder inkopen, terwijl ze te maken hebben met oplopende kosten voor arbeid, inspecties, transport, energie en veilingkosten. “Het is niet mogelijk om al deze kosten door te berekenen aan klanten, waardoor de druk op de gehele keten wordt gevoeld”, meldt Mesken.

Ontwikkelingen in top 10 

De exportwaarde naar Duitsland blijft stabiel op 1,7 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk en Polen tonen een stevige groei van respectievelijk 9% en 18%. Frankrijk ziet de grootste daling, met een krimp van 6%. Zweden en de Verenigde Staten maken plaats voor Spanje en Denemarken in de top 10. Buiten de top 10 was de groei 7%, wat wijst op een verdere spreiding, met name naar Oost-Europese landen zoals Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Roemenië.

Groei in het retailsegment

Supermarkten nemen 35,7% van de export voor hun rekening, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2023. Tuincentra en bouwmarkten hebben een aandeel van 13,7%, terwijl importgroothandelaren goed zijn voor 27,6%. De groeiende dominantie van supermarkten gaat ten koste van traditionele bloemisten. Hoe groter het aandeel naar grote retailklanten, hoe belangrijker CSRD-duurzaamheidsverslaglegging wordt voor handelsbedrijven in de waardeketen.

Grote uitdagingen voor dit jaar

Er wordt verwacht dat geopolitieke spanningen, arbeidsmigratie, transportproblemen, duurzaamheid en kostenbeheer belangrijke thema’s blijven in 2025. Ondanks deze uitdagingen blijft de veerkracht van de sector groot. Handelaren blijven innovatief en weten kansen te benutten in deze dynamische markt.

Foto: VGB