telefoon

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een sim only-abonnement

PARTNERBIJDRAGE

Het sim only-abonnement is de laatste jaren bezig aan een opmars. Tegenwoordig heeft meer dan de helft van de Nederlanders (55 procent) dit type abonnement. Dat blijkt uit onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Toestel wordt steeds langer gebruikt

Nederlanders doen tegenwoordig steeds langer met hun mobiele telefoon. Hierdoor is het dus niet meer nodig om om de twee jaar een nieuw abonnement mét toestel te nemen. Iets meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) gebruikte hun vorige toestel dan ook drie jaar of langer. Het gebrek aan nieuwe smartphone-innovaties wordt ook als één van de belangrijkste redenen genoemd om voor simonly te kiezen. Bijna 40 procent van de respondenten vond de innovaties van vroeger interessanter dan die van nu. Ook vinden veel Nederlanders een goedkoop abonnement belangrijker dan een nieuw toestel (46 procent).

Wat is sim only?

Sim only is een abonnement zonder telefoon. De gebruiker ontvangt dus alleen een nieuwe simkaart als hij of zij een nieuw abonnement afsluit. Deze simkaart kan men in een oude telefoon plaatsen. Ook is het mogelijk om los een telefoon te kopen en daarin de simkaart te plaatsen. Net zoals een abonnement mét toestel, betaalt de gebruiker iedere maand een vast bedrag voor de bel- en internetbundels. Sim only is dus niet hetzelfde als prepaid.

De voordelen van een sim only-abonnement

Er zijn een aantal voordelen aan een sim only-abonnement. Allereerst is dit type abonnement een stuk goedkoper dan een abonnement mét toestel. Als de consument een abonnement met toestel heeft, dan betaalt hij of zij iedere maand een vast bedrag voor de telefoon. Bij sim only betaalt men alleen voor het bellen, sms’en en internetten. Een sim only-abonnement met 5GB en 100 belminuten kost de gebruiker ongeveer €12 per maand. Voor eenzelfde abonnement met een nieuwe iPhone betaalt men al snel zo’n €40 à €50 per maand. Ook is het bij sim only vaak mogelijk om de internet- en belbundel bij te stellen: omhoog én omlaag. Bovendien zijn de meeste sim only-abonnementen maandelijks opzegbaar.

Geen BKR-registratie

Sinds 1 mei 2017 wordt de klant geregistreerd bij het BKR als zij een abonnement met telefoon afsluiten waarbij de prijs van de telefoon hoger dan €250 is. Dit is alleen het geval bij een abonnement mét toestel. Het afbetalen van het toestel wordt namelijk gezien als een lening. Dit kan vervelende gevolgen voor bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek. Een BKR-registratie heeft namelijk invloed op andere leningen en kredieten die eventueel worden afgesloten. Veel mensen vermijden dat daarom liever.