Aalsmeer – Regelmatig worden ze verstuurd en ontvangen. Mails, zogenaamd van een bank. De ene keer gaat het om een nieuwe pas, de andere keer om het nog moeten betalen van kosten. In alle gevallen betreft het in ieder geval oplichting, een poging om toegang tot uw/jouw rekening te krijgen. Op de televisie worden vrij vaak de spotjes getoond om mensen hier op te wijzen. Geef nooit uw pincode, stuur nooit een bankpas op en mails, die niet vertrouwd worden kunnen beter direct in de prullenbak gedeponeerd worden. Doe zoals wordt gewaarschuwd: Bel bij twijfel uw/jouw bank.
Overigens wordt niet alleen via mails van zogenaamd een bank geprobeerd geld los te krijgen. Facturen met onderaan hele kleine letters dat het slechts een opdracht betreft of, nog vrij nieuw, een bericht dat er schade is gereden en dit gefilmd is. Of dit maar even met geld geregeld kan worden. Ook nog vrij ‘vers’ is de mail van de politie met een bekeuring dat er te hard is gereden. Boetes worden nooit per mail gestuurd, altijd per post!
Vanmiddag, woensdag 23 maart, ontving de redactie weer eens een ‘bank’-mail. Dit keer eentje vol met fouten. Daar stinkt u/jij toch niet in?! De letterlijke tekst (inclusief taalfouten):
“Rekening beperkt: Beste klant, Je toegang is geweirgerd inverband met securty redenen. Uw kunt geen toegang krijgen tot uw account gedurende weigerring. Om uw blokade te ontheffen kijk uw account door op de volgende link te klikken. Dit bericht heeft te maken met securty redenen. Met vriendelijke Groet, ICS Bank.”
Ook deze mail ontvangen? Niet echt geloofwaardig, toch? Klik deze maar ‘gewoon’ de prullenbak in!