Aalsmeer – De opkomst was perfect, een volle zaal met ondernemers die het Centrum heel graag nieuw en extra leven willen inblazen. Gisteren, donderdag 12 maart, hield Ondernemersfonds Meer Aalsmeer een bijeenkomst en op de agenda stond onder andere de nieuwe centrumvisie en het bestrijden van leegstand. “Aalsmeer levend houden. En levendiger maken”, zei voorzitter Ed Kriek en allen waren het hiermee eens. De schouders er onder. Niks geen somberheid, aanpakken en het liefst zo snel mogelijk. De presentaties van Nico Moll en Wout Grift brachten wat dit betreft niet echt een positieve insteek. De twee brachten de stelling om het Centrum te verkleinen door het Noordelijke deel (gedeelte Zijdstraat nabij de Dorpsstraat) min of meer af te stoten door aan de panden een bredere bestemming te geven, waardoor het mogelijk is om bijvoorbeeld een kantoor in dit deel van de winkelstraat te openen. De twee zien het Raadhuisplein met de Action, straks ook de Lidl, en het zuidelijke deel van de Zijdstraat als het nieuwe winkelen in het Dorp. Hun mening werd duidelijk niet gedeeld. De helft van de Zijdstraat afbreken? Daar komt niets van in, zo liet onder andere Jan Sparnaaij van het bestuur weten. De ondernemers willen juist meer reuring, ‘jonge honden’ de kans geven om zich te vestigen in het Centrum.
Hoge huurprijzen
De hoge huurprijzen van de leegstaande panden lijken dit tegen te houden. Een doorn in het oog van het merendeel van de aanwezigen. Dé reden dat er in de Zijdstraat leegstand is, zo denkt het gros. Kracht van het Centrum is de ‘eigen’ ondernemers. Natuurlijk ook de bekende ketens, maar aangevuld met ondernemers die voor zichzelf werken, die persoonlijkheid en service hoog in het vaandel hebben. Een sterk item waardoor Aalsmeer zich onderscheidt van grote centra rondom en gratis parkeren is een groot profiteer punt.
Er is voor het centrum een nieuw bestemmingsplan in de maak. Eind van dit jaar hoopt de gemeente deze vast te kunnen stellen. Tegelijk verschijnt dan ook een inrichtingsplan. Hier willen de ondernemers liever niet op wachten. Ze willen het liefst dat morgen al aangevangen wordt met het up-graten van het eigenlijk gedateerde Centrum. De gemeente zal aan deze wens niet zo snel gehoor kunnen geven.
Kunstzinnige zaterdag
Gelukkig weerhoudt dit de ondernemers niet om zelf sfeer te gaan maken. Er komen vlaggen en banieren en er staan tal van activiteiten op het programma. Bekenden zijn de geraniummarkt met braderie op de zaterdag voor moederdag en de corsobraderie in september. Nieuw: Vroege koopjes met ‘iets geks’ op luilakmorgen, 5 mei viering met oude legervoertuigen, muziek en kindervermaak op het Praamplein, een kunstzinnige zaterdag op 31 mei en toch weer een kerstmarkt met misschien wel enkele van die knusse houten huisjes. Verder gaat gebrainstormd worden over koopzondagen en iets extra’s daar bij.
Wat de ondernemers graag zien als nieuwe collega’s? Ondernemers die daghoreca gaan verzorgen, een witgoed zaak beginnen, een sportzaak, een luxe groenteboer en, met het oog van het toenemende bezoek vanuit Amsterdam, een souvenirwinkel. De prioriteit, zo bleek uiteindelijk: Ondernemers van buitenaf zoeken, ‘jonge honden’ kansen bieden om winkels te openen. De ondernemers in het Centrum zijn in deze zelfs bereid om zelf te gaan lobyen. Door één telefoontje is het tot slot ook gelukt om de visboer in het Dorp te krijgen… Zeg het voort, zeg het voort: Aalsmeer Centrum wil meer en nieuwe collega’s!
Door Jacqueline Kristelijn
Foto: Het te huur staande pand aan het einde van de Zijdstraat, hoek Dorpsstraat. Wie oh wie gaat hier ondernemen?