Amstelland – Vanaf woensdag 20 mei starten 200 basisscholen in Nederland met de verkoop van loten voor de Jantje Beton Loterij. Door mee te doen halen scholen geld op om hun schoolplein te verbeteren, spelmaterialen te kopen of leuke buitenactiviteiten te organiseren. Ook steunen deelnemende leerlingen andere kinderen in de Nederland, omdat de helft van de opbrengst naar de buitenspeelprojecten van Jantje Beton gaat. Met deze projecten zorgt Jantje Beton ervoor dat kinderen in Nederland vrij en avontuurlijk kunnen spelen en bewegen in hun eigen buurt.
Uniek aan de Jantje Beton Loterij is dat de deelnemende scholen de helft van de opbrengst mogen houden. Bijvoorbeeld voor het opknappen of uitdagender maken van het schoolplein. Met de andere helft van de opbrengst ondersteunt Jantje Beton kinderen die in buurten wonen waar het slecht gesteld is met de buitenspeelmogelijkheden. In deze buurten zijn de speelplekken oud, is de straat onveilig of is er niet genoeg plek. Juist omdat vier op de tien kinderen hun speelomgeving saai vindt en de helft van de kinderen in Nederland zegt dat zij vaker buiten zouden spelen als hun buurt meer uitdaging biedt, helpt Jantje Beton kinderen om het buiten leuker te maken. In een tijd waarin 80% van de kinderen niet voldoende beweegt, kan er niet genoeg aandacht naar bewegen uitgaan. Het schoolplein, in de top 3 van favoriete buitenspeelplekken van kinderen, biedt een uitstekende plek om lekker actief te kunnen zijn. Helaas wordt het schoolplein door 43% van de kinderen saai gevonden en zou 60% van de kinderen er graag meer ruimte willen voor sport en spel. Door Jantje Beton loten te verkopen halen de leerlingen zelf geld op om het buiten leuker en uitdagender te maken. Zo hebben honderden scholen de afgelopen jaren met de opbrengst hun speeltoestellen op kunnen knappen en extra voorzieningen op het plein aangebracht. De meerwaarde is dat op scholen waar meer ruimte is voor sport- en spelfaciliteiten kinderen meer in beweging komen.
Foto: ‘Nieuwe spelmaterialen voor het schoolplein’ (©Jantje Beton/Fotostudio Wierd)