telefoon

Tijd voor een nieuwe telefoon en abonnement: dit moet je weten

PARTNERBIJDRAGE

Je huidige telefoon is alweer een tijdje geleden, en dat is te merken: hij is traag, je geheugen zit altijd vol en daarnaast ga je constant over je databundel heen. Er zijn tegenwoordig zo veel providers en telefoonmerken – waar doe je nou eigenlijk goed aan? Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rijtje.

Abonnement

Eerst moet je beslissen wat voor soort abonnement je nodig hebt, ga dus eerst abonnementen mét telefoon en sim only vergelijken; dit zijn de twee meest bekende opties. Bij een abonnement met telefoon krijg je – zoals de naam al verklapt – een telefoon naast je SIM kaart zodat je gelijk aan de slag kan. Een abonnement met telefoon is beduidend veel duurder dan een sim only, omdat je de kosten van het toestel geleidelijk betaalt over de looptijd van je contract; handig als je liever niet in één keer een klap geld wilt neerleggen. Een sim only is beter geschikt voor iedereen die zijn telefoon graag zelf los koopt, en dus een lager maandbedrag wil. Daarnaast is een sim only ook goedkoper als je langer dan 2 jaar met je telefoon doet. Beide abonnementsvormen kan je afsluiten bij de provider zelf of via een vergelijkingswebsite, om te zoeken naar de beste deal.

Telefoon

Of je nou kiest voor een abonnement met telefoon of een los toestel, je moet hoe dan ook een mobiele telefoon kopen en kiezen. Gelukkig zijn er tegenwoordig weinig slechte smartphones op de markt en kan je met de meeste modellen prima 2 jaar doen. Een tip van ons: kies je telefoon niet uit op merk of looks, maak in plaats daarvan een lijstje met dingen die je écht nodig hebt. Maak je veel foto’s? Dan kan je een telefoon gebruiken met 2 of meer camera’s en veel geheugen. Speel je veel games? Dan heb je een topmodel nodig die de werklast aan kan. Ben je vooral veel aan het berichten, muziek luisteren en kijk je af en toe een film? Dan kom je prima weg met een goedkoper model in plaats van de duurste. De meeste mensen kopen een veel duurder model dan dat ze nodig hebben – houd daar dus rekening mee.

Garantie en dekking

Ook niet geheel onbelangrijk: garantie en dekking. Dit kan flink verschillen tussen providers en webwinkels. Ga je voor een abonnement met toestel, dan zit je vast aan de voorwaarden van je provider. In Nederland is in veel van de gevallen 2 jaar consumentengarantie verplicht, waarbij het eerste jaar vaak via de fabrikant gaat en het tweede jaar via de provider of webwinkel. Of je je nieuwe toestel nou los koopt of niet, in de meeste gevallen kan je extra fabrieksgarantie en dekking kopen – op deze manier wordt een groot deel van je toestel vergoed als deze gestolen wordt of stuk gaat. Koop je je toestel direct bij de website van de fabrikant? Houd er dan rekening mee dat er vaak maar 1 jaar garantie geldt, je bent dus vaak beter uit je nieuwe telefoon bij een webwinkel of provider te halen.